بزرگترین مانع خوشبختی ما

 


رفتار دنیا با انسان به قدری ناجوانمردانه است که همواره در کمین او نشسته، تا در لحظه ی غفلت او را غافلگیر کرده و با شمشیر برّندة زر و زیور، او را از پای درآورد .

 

 

 


 

دنیا

 

«اِنّ الدنیا دارُ فناءٍ و عناءٍ، وَ غِیَرٍ و عِبَرٍ، فَمِنَ الفناءٍ أنّ الدَّهر مُوترٌ قَوسَهُ، لا تخطِیءُ سِهامُهُ، و لا تُوسی جِراحُهُ. یَرمی الحَیَّ بالموت، وَالصَّبیحَ بالسَّقَمِ، و النّاجیَ بِالعَطَبِ. آکِلٌ لا یَشبَعُ، و شاربٌ لا یَنقَعُ»1

 

 

شرح گفتار

امیر بیان علی (علیه السّلام) در این فراز از خطبه ی نورانی 114 نهج البلاغه به معرفی اجمالی دنیا و بیان آثار زیانبار آن پرداخته و در این باره به زیبایی می فرماید: «همانا دنیا، خانه ی نابود شدن، رنج بردن از دگرگونی ها، و عبرت گرفتن است و از نشانه ی نابودی آن که: روزگار کمان خود را به زه کرده، تیرش به خطا نمی رود، و زخمش بهبودی ندارد؛ زنده را با تیر مرگ هدف قرار می دهد، و تندرست را با بیماری از پا درمی آورد، و نجات یافته را به هلاکت می کشاند. دنیا خورنده ای است که سیری ندارد، و نوشنده ای است که سیراب نمی شود....»



ادامه مطلب...
تاریخ: 11 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

روح بعد از مرگ کجا برده می شود؟

 


خالق هستی روح آدمی را به منزلگاهی خواهد برد، تا در آن حیاتی نو و جدید را آغاز نماید. اما اینکه آن منزلگاه کجاست و چه خصوصیتی دارد؟! معمّایی است که حل آن را باید در میان کلمات معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) جویا شد .

 

 

 


برزخ

 

«اولئکم سلف غایتکم، و فُرَّاطُ مناهلکم، الذین کانت لهم مَقاوِمُ العِزِّ، و حلباتُ الفخر، ملوکاً و سُوَقاً سلکوا فی بطون البرزخ سبیلاً، سُلِّطَتِ الأرض علیهم فیه، فأکلت مِن لحومِهِم، و شربت مِن دمائهم، فأصبحوا، فی فَجَواتِ قبورهم جماداً لا یَنمونَ، و ضحاراً لا یُوجَدون.»[1]

 

شرح گفتار

گذشت زمان، عقربه های ساعت عمر آدمی را به سرعت به گردش وا داشته است. گردشی که تنها راه پیش را پیموده و عقبگرد ندارد.

به مرور زمان کم کم آثار پیری و فرسودگی خود را نمایان ساخته و گذران عمر انسان را به طناب مرگ نزدیک می نماید.

اما افسوس که انسان غافل در اثر ضعف ایمان و فراموشی یاد خدا، چنان مجذوب جلوه های دلفریب دنیا شده، که همچون عاشقی دلباخته، با براه انداختن بساط بزم و شادی، تنها به دنیا اندیشیده و به ضایعه ی از دست رفتن عمر توجه ای ندارد.



ادامه مطلب...
تاریخ: 11 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

هشدار به غافلان در نهج‌البلاغه

 


 انسانی که از خود و خداوند و آینده خود، بی خبر است، در حقیقت در خواب عمیق غفلت به سر می‌برد، خوابی که می‌تواند بسیار خطرناک و مهلک بوده به گونه‌ای که سعادت ابدی او را به شدت در معرض نابودی قرار دهد. روز بیداری غافلان روز مرگ آن‌هاست، اما به چنین اشخاص خسارت زده‌ای باید گفت: افسوس که این بیداری به حالتان سودی نخواهد بخشید و دردی از شما دوا نخواهد کرد، زیرا فرصت شما تمام و پرونده عمرتان بسته شده و دیگر راه جبرانی باقی نمانده است.

 

مرگ قبر تابوت انسان

«ایها الناس غیر المغفول عنهم، و التارکون المأ خوذ منهم. ما لی أراکم عن الله ذاهبین، و إلی غیره، راغبین! کأنکم نَعَمٌ اراح بها سائمٌ إلی مَرعیً وَ بِیً، و مشربٍ دَوِیًّ. و انما هی کالمعلوفة لِلمُدی لا تَعرِفُ ماذا یراد بها! اذا اُحسِنَ الی‌ها تَحسَبُ یوم‌ها دَهرَها، وَ شِبعَها أمرَها»1

ترجمه

 ای مردمی که آنی مورد غفلت نیستید، و ای ترک کنندگان فرامین الهی که از تمامی کارهایتان بازخواست می‌شوید! شما را چه شده است که از خدای خود روی گردان و به غیر او گرایش دارید؟ چونان چهارپایانی که چوپان آن‌ها را در بیابانی وبا خیز و آب‌هایی بیماری زا، رها کرده است. جز این نیست که آن‌ها مثل گوسفندانی می‌مانند که مدتی علف به آن‌ها خوانده می‌شود در حالی که آن‌ها نمی‌دانند که مقصود از آن تغذیه و فربه ساختن آن‌ها چیست؟ اگر به آن‌ها نیکی شود، یک روز خود را، یک عمر پندارند و زندگی را در سیر شدن شکم‌ها می‌نگرند.



ادامه مطلب...
تاریخ: 11 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

به دنبال علم در نهایت فقر

علم آموزی

 

نیت خالص موجب شده است در مكتب فقر و تنگدستی، عالمان بزرگی تربیت یافته، بگونه ای كه به جرات می توان گفت، بیشتر بزرگان علم، فرزندان فقر و تنگدستی بوده اند.

 

بر اساس مبانی دینی ما، خداوند متعال در قرآن كریم قسم یاد نموده است كه روزی هر یك از مخلوقات خود را فراهم نماید؛ آنهم روزی بدون حساب « وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ به غیرِ حِسَابٍ... خدا به هر که بخواهد بی‌حساب روزی می‌دهد (بقره/212)

 

با توجه به آنچه از مجموع آیات و روایات بدست می آید، می توان در توضیح این دسته از آیات بیان داشت، اینكه خداوند روزی بندگان خویش را تضمین نموده است، در حقیقت به این معناست كه زمینه ها را فراهم می نماید، در حقیقت زمینه‌هایی خارج از وجود انسان و زمینه‌هایی در درون وجود اوست که هر گاه دست به دست هم دهند،انسان سهم خود را از روزی دریافت می‌کند ، مهم این است كه انسان جایگاه خود را یافته و در جهت جلب روزی تلاش نماید.



ادامه مطلب...
تاریخ: 11 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

11 ورزش برای درد پاشنه پا

 


هنگامی که رباط موجود در کف پا، پاره و یا ملتهب شود، التهاب غلاف کف پا (فاسئیت پلانتار) رخ می دهد که یک بیماری دردناک و جدی می باشد. این التهاب، یکی از علل مهم ایجاد درد پاشنه پا است.

 


 

ورزش پاشنه پا

 

 

در این مطلب 13 نوع حرکت ورزشی برای تسکین درد ناشی از التهاب غلاف کف پا  و درد پاشنه را برایتان بیان می کنیم.

1- کشش انگشت پا

پاشنه پا را روی زمین قرار دهید.

با دستتان، انگشت شست پا را به طرف بالا و پایین بکشید.

انگشت شست را به طرف عقب بکشید و 15 تا 30 ثانیه در همان حالت بمانید.

چند مرتبه در روز و هر بار 2 تا 4 مرتبه این حرکت را انجام دهید.

ورزش پاشنه پا

 

 

 

2- کشش ساق پا

در مقابل یک دیوار بایستید. کف دستانتان را روی دیوار قرار دهید.

پای مبتلا را یک قدم عقب تر از پای دیگر قرار دهید.

پاشنه پای درگیر باید بر روی زمین باشد.

زانوی پای سالم را کمی خم کنید تا در پای عقبی احساس کشش کنید.

مدت 15 تا 30 ثانیه در همان حالت بمانید.

این حرکت را 2 تا 4 مرتبه در روز انجام دهید.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: 11 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: 10 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد


ادامه مطلب...
تاریخ: 10 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

رئیس قوه قضائیه

 

رئیس قوه قضائیه عموم متدینین و رسانه ملی، حرمت تقارن نوروز با ایام شهادت حضرت زهرا(س) را حفظ کنند دین و اندیشه - رئیس قوه قضائیه گفت: در سال آینده که ایام نوروز مقارن با ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، عموم متدینین و رسانه ها خصوصا رسانه ملی حرمت این ایام را حفظ کنند.

 آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در اجلاس سراسری خادمین فاطمیه که برای زمینه سازی برنامه های ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در شهر مقدس قم گرد آمده بودند، با اشاره به آیات و روایاتی که بر لزوم پیروی از صراط مستقیم تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه افزود: کشور ما، کشور اباعبدالله و امام زمان است و باید فضای معارف اهل بیت حاکم باشد و شایسته است در سال آینده که ایام نوروز مقارن با ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، عموم متدینین و رسانه ها خصوصا رسانه ی ملی حرمت این ایام را حفظ کنند.

وی اهل بیت (علیهم السلام) را حقیقت صراط مستقیم دانست و گفت: خدمات شما در ترویج معارف فاطمی و گسترش عزاداری ها، خدمت به بشریتی است که تشنه ی صراط مستقیم است.  رئیس قوه قضائیه از همه ی دوستداران اهل بیت خواست، در این راه با ترویج مفاهیم اثباتی و احادیث نبوی درباره ی اهل بیت، عملا با ضلالت و گمراهی مقابل كنند.

منبع: بخش حوزه تبيان




تاریخ: 10 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

ترسیمی از حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)

ظهور

 

با ظهور حضرت مهدی (عج) مسیر تاریخ دگـرگـون شده و فصل نوینی در زندگی انسان‌ها گشوده می‌شود. آن روز اوج اقتدار مستضعفین مۆ من و خواریِ ستمـگـران است. با تحقق ظهور، صلح و صفا، امنیت و عدالت، رشد و شکوفایی، توحید و یکتاپرستی با جنگ و خونریزی، ظلم و ستم و شرک و خرافه پرستی مبادله می‌شوند و ثمره تلاش تمام پیامبران، اولیا و اوصیا در آن روز آشکار می‌گردد.

در اینجا به بررسی بخشی از ابعاد حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) از دیدگاه روایات می‌پردازیم.

 

پاک شدن زمین از لوث وجود ستمگران

با ظهور حضرت مهدی (عج) دوران ستمگران به سر رسیده و زمین از لوث وجودشان پاکسازی می‌شود.

امام جواد (علیه السلام) در این باره فرمود:

وقتی شمار لشکر مهدی (عج) به ده هزار نفر رسید، به فرمان خدا خروج می‌کند و پیوسته دشمنان خدا را از دم تیغ می‌گذراند تا آنکه خداوند از او خشنود شود. (1)



ادامه مطلب...
تاریخ: 10 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد

 

مدت حکومت خاتم الاوصیاء!

امام زمان

 

اگر از هر کدام از ما سوال شود که دلمان می خواهد دوران سعادت بشر چقدر باشد، احتمالاً دورانی طولانی در نظرمان می آید و حتی دوست داریم عصر باشکوه عدالت حضرت مهدی (عج) تا قیام قیامت ادامه یابد.

البته همین طور هم هست. پس از تشکیل حکومت عدل توسط دستان توانای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، مردم تا زمان قیامت در سایه ی آن دولت اند. امامان یکی پس از دیگری بر مسند واقعی خویش تکیه می زنند و رهبری جهان را تا قیامت بر عهده می گیرند. حتی درباره ی حکومت امام حسین (علیه السلام) آمده است که آنقدر مدت زمامداری شان طولانی می شود که ابروهای شان چشم شان را می پوشاند. (یعنی تا زمان پیری.)

اما آنچه غالباً درباره ی آن بحث می شود آن است که مدت زمامداری حضرت مهدی (عج) چقدر است؟ کسی که دوران پر محنت غیبت را گذرانده و پرچم حقّ را در همه جا افراشته است، چقدر حکومت خواهد کرد؟



ادامه مطلب...
تاریخ: 10 / 12برچسب:,
ارسال توسط سید محمد
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 82
بازدید ماه : 1186
بازدید کل : 112164
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1




نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)